Acasa | Diverse | Iată prețurile benzinei și motorinei în lume! De ce există diferențe uriașe de preț? Cum stă România la acest capitol?

Iată prețurile benzinei și motorinei în lume! De ce există diferențe uriașe de preț? Cum stă România la acest capitol?

benzina

De ce diferă atât de mult prețurile în diferite țări? Cauzele sunt, în primul rând economice, dar există și țări unde principala cauză este de natură politică. În SUA se percepe una dintre cele mai reduse cote de taxare a combustibililor auto din întreaga lume. Europa se află la polul opus.

În costul benzinei, americanii au o cotă a taxelor de 12%. Încă 6% din preţul la pompă este reprezentat de cheltuielile cu distribuţia şi vânzarea şi 6% este costul rafinării. Restul de 76% e preţul petrolului. În medie, galonul de benzină este taxat cu 48,8 cenţi şi motorina cu 54 de cenţi, potrivit datelor American Petroleum Institute. Aici intră şi taxele federale de 18,4 cenţi, respectiv 24,4 cenţi pe galon.

La motorină, ponderea taxelor este aceeaşi, distribuţia şi vânzarea şi rafinarea au însă o cotă mai mare, de 10%, respectiv 11%. Un galon de motorină costă 4,14 dolari, în medie, în SUA.

În SUA, taxarea combustibililor se face cu o sumă fixă, indiferent de preţul benzinei, astfel că mişcările de preţ nu sunt amplificate de creşterea proporţională a cotei care merge la stat. În Europa, peste accize se aplică şi cota de TVA – 19% în România – care face ca o creştere de preţ la producător să aducă imediat mai mulţi bani statului din buzunarul consumatorului.

În Uniunea Europeană, media ponderată arată o cotă a taxelor şi accizelor de 55% din preţul la pompă al benzinei şi de 47% în cel al motorinei, conform datelor Comisiei Europene. La noi, statul ia 47% din preţul plătit la pompă la benzină şi 43% din cel al motorinei.

Taxele plătite de români sunt sub media UE, dar nu sunt cele mai mici din Europa. Statul cipriot are cote de 42% şi 39%, cel luxemburghez de 46% şi 39%, cel spaniol de 46% şi 41% şi cel bulgar de 45% şi 42%.

Preţul unui litru de benzină fără taxe în România este de 51 eurocenţi şi cel al motorinei este de 57 de eurocenţi, în timp ce media UE este 47 de eurocenţi, respectiv 53 de eurocenţi. Dacă statul român ar lua cetăţenilor din preţul benzinei la pompă la fel de puţin ca guvernul federal şi statele din SUA, atunci românii ar plăti acelaşi preţ la benzină ca în Statele Unite!!!

Mai jos redăm prețurile benzinei și motorinei pe componente, așa cum sunt ele în statele europene. După cum veți observa, prețul fără taxe în România este mai mare decât în majoritatea statelor europene, deși România importă doar o parte din materia primă și dispune de capacități de rafinare destul de mari.

tabelum

pretcombustibili-1

Comentarii

Comentarii

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com